Verenigingsplan 2017

Inleiding

In december 2010 is het beleidsplan van de v.v. IJzendijke vastgesteld met een aantal
ambitieuze doelen zoals een bescheiden groei van het aantal leden tot 225, een extra
dameselftal en een aantal accommodatiewensen zoals een panna veld, een
toekomstbestendige materiaalberging en een aparte verzorgingsruimte. Met uitzondering van dat laatste zijn alle doelen gerealiseerd. Op sportief gebied zijn de doelstellingen voor de senioren ruimschoots behaald. Het eerste herenteam is een stabiele factor in de vierde klasse A en het tweede elftal heeft een aantal jaren conform de doelstelling in de reserve derde klasse gespeeld. Onze damesafdeling is uitermate succesvol. Naast de gewenste regionale uitstraling en met een uitbreiding naar een tweede team, heeft het eerste elftal de sportieve verwachtingen overtroffen met in het seizoen 2015-2016 een periodetitel in de eerste klasse A en promotie naar de Hoofdklasse.

De sportieve doelstellingen bij de jeugd zijn, naast enkele incidentele positieve uitschieters, achtergebleven bij de uitgesproken ambities. Ook de investering in een ervaren jeugdcoördinator heeft het tij niet kunnen keren.

Enerzijds heeft dit te maken met demografische factoren zoals ontgroening en krimp en
anderzijds met een tekort aan talent en voldoende gekwalificeerd kader. Over de toekomst van onze jeugdafdeling en de doorstroom naar de senioren maken wij ons zorgen.

Het opstellen van een nieuw plan heeft vertraging opgelopen door het plotselinge overlijden van de toenmalige voorzitter Theo Tazelaar in 2013. Twee jaar later volgde weer een enorme klap voor de vereniging met het wegvallen van, het meest ervaren bestuurslid, vice voorzitter en clubicoon, Eddij Porreij als gevolg van een slopende ziekte.

Gezien alle recente (maatschappelijke) ontwikkelingen vinden we het nodig om als
vereniging onze visie en doelstellingen te heroverwegen op basis van nieuwe inzichten en ambities. Eén van de belangrijkste wijzigingen is dat wij met onze jeugdafdeling een nieuwe weg zijn ingeslagen door een samenwerking met één van de andere twee grote clubs binnen de gemeente Sluis.

Delen van het oude beleidsplan zijn nog actueel maar binnen het bestuur bestaat de intentie om over te stappen van een statisch beleidsplan naar een meer dynamisch verenigingsplan.

Eén van de redenen is dat het huidige bestuur belast is met te veel uitvoerende taken. Het idee is om meer te besturen op hoofdlijnen met meer verantwoordelijkheden voor bestaande of nieuw op te richten commissies. Het bestuur kan zich dan meer focussen op de kerntaak: “het besturen van de vereniging”. Het doel van het nu voorliggende plan is om de bestuurlijke kaders te schetsen die jaarlijks kunnen worden aangepast en het startpunt zijn voor de uitwerking in uitvoeringsdocumenten of werkplannen.

Het verenigingsplan kent geen looptijd meer. We actualiseren het plan als het nodig is en
leggen het dan opnieuw voor aan de Algemene ledenvergadering.

Klik hier voor het actuele verenigingplan.