IJzendijke Da1 – Smerdiek Da1

22 november 2014 14:30

Thobokholt, W.

IJzendijke Da1 – Smerdiek Da1

Een prachtige dag op het sportpark van de VVIJzendijke. De zeeuwse derby IJzendijke – Smerdiek stond op het programma! Aangezien er drie ploegen degraderen en twee nacompetitie spelen is ieder punt erg belangrijk om uit deze gevarenzone te blijven. Het verschil met Smerdiek bedroeg 2 punten, dat beloofde een spannende wedstrijd te worden! Na het zwakke optreden van vorige week in de kwartfinale van de beker moest er nu toch wat beters op de mat gelegd worden.

Het tweede team van de Tieke dames behaalde een mooie overwinning op Dauwendaele waarna de buffels van het eerste aan de beurt waren.

De volgende elf gingen het veld op: Liza, Annelien, Thea, Bo, Maud, Lora, Kelly, Stephanie, Carmen, Kylie en Marjolein. Nouk, Lisa en Dafne hielden de bank warm.

Vanaf het fluitsignaal bleek dat Smerdiek niet voor niks naar IJzendijke was gekomen. Pittige duels werden aangegaan en met snelle buitenspelers werd er druk gezet op de IJzendijkse verdediging.
Al na 8 minuten werd er een diepe bal op de links buiten van Smerdiek gemakkelijk met een boogballetje binnen geschoten nadat keepster Liza ongelukkig uitgleed, 0-1. Hierdoor liep IJzendijke achter de feiten aan. De vechtlust was niet genoeg aanwezig en teveel duels werden verloren. Ook de passing liet te wensen over. Toch werd er geprobeerd onder de druk uit te komen en zelf kansen te creëren. Halverwege de eerste helft werd een corner genomen door Kelly nadat Thea deze veroorzaakt had na een actie op links. De bal belande net voorbij de eerste paal en via een kopbal van Marjolein kwam de bal in de kluts en vervolgens in het doel van Smerdiek, 1-1!

Kleine kansjes kwamen aan beide kanten voor maar echt gevaarlijk werden beide ploegen niet.

Net voor rust was het dan toch weer aan Smerdiek. De Smerdiekse links half kon op randje buitenspel te makkelijk doorlopen op een steekpass en schoot zo beheerst de 1-2 binnen in de verre rechter hoek.

Kort hierna was het rust. We hoefden echt niet van deze ploeg te verliezen! Maar dan moest er wel wat veranderen, met name aan de manier van inspelen.

Met dezelfde elf begon de tweede helft.
Smerdiek zette meteen druk en Maud moest in de 16 ingrijpen. Smerdiek eiste een strafschop maar de scheidsrechter besliste anders. Hierna kwamen er nog wat kleine kansen voor Smerdiek maar wanneer deze mislukten liet men zich vallen en schreeuwde moord en brand om vrije trappen, penalty's en kaarten.

Nouk kwam in het veld voor Kylie en niet veel later werd Lisa ingebracht voor Carmen.
De 1-3 hing een tijdje in de lucht maar het was toch Kelly die hier korte metten mee maakte. Na een knappe voorzet van Marjolein schoot Kelly verwoestend hard op de lat. Gelukkig bleef ze alert en schoot de terugkomende bal met een volley met links in de kruising, 2-2! Hierna kwam het geloof bij de Tieke dames terug om er een overwinning uit te slepen en dit was duidelijk te zien in het spel. Verschillende kansen werden gecreëerd maar Thea en Bo lukte het steeds net niet het net te vinden. Toch was het 15 minuten voor tijd Thea die de ploeg op voorsprong bracht. Na een actie op links schoot ze de 3-2 binnen en vierde dit met een aantal trouwe supporters.

Het aantal kansen werd aan beide kanten groot. Thea kwam opnieuw oog in oog met de keepster maar miste op een haar na. Smerdiek kreeg twee enorme kansen maar stuitte op keepster Liza. Toch kon de 3-3 niet tegengehouden worden. Na een vrije doortocht op het middenveld kon de verdediging uitgespeeld worden, 3-3. Dit was tevens de eindstand die gezien de gehele wedstrijd terecht leek.

Al met al was het voor het publiek een boeiende wedstrijd om naar te kijken. Een echte derby met veel doelpunten, veel strijd en een spannende ontknoping.

Volgende week staat de uitwedstrijd tegen het Utrechtse Sporting 70 op het programma. Opnieuw een pittige tegenstander die 1 plaats en 2 punten boven ons staat. We zijn gewaarschuwd!