IJzendijke VR1 - XerxesDZB VR1

XerxesDZB VR1

19 februari 2011 14:30

VV IJzendijke DAB - Xerxes DZB…!

Na die geweldige overwinning op de Vogels werd besloten om de trend voort te zetten tegen Xerxes. De club ‘met de twee X’en’ (en een supporter ‘mee twi stèrten!’) kwam ogenschijnlijk goed beslagen ten ijs, al had de coach dit keer zijn driedelige pak in Rotterdam laten liggen. Tegenvaller.

De Grijze Parel had er een zware kluif aan om de selectie samen te stellen voor deze zaterdag. Munck had zichzelf op de training in de picture gespeeld door enkele malen prachtig de netten te raken (inclusief de beruchte ‘Kippe-juich’), maar helaas werd besloten haar te sparen. Een selectie van 15 man bleef over:

Maria

Jantien              Maud                            Stephanie

Nouk

Lora                  Mak                              Marieke

Roos

Brigith               Kelly

Bank: Nathalie, Marte, Natasja, Kylie

Niet iedereen had een goede voorbereiding op deze wedstrijd. Brigith en Maud bijvoorbeeld hadden slecht geslapen. ’t Was koud. Met lekkere warme sokken en gerold in een duster hebben zij rillend de nacht doorgebracht naast hun vaste partners. Een goede warming up was voor deze ‘desperate housewives’ vereist.

Omdat Xerxes ook in de mooiste clubkleuren speelt, stond er bij de aftrap een elftal Tiekenaren in Barcelona-tenue klaar. In de barre kou werd nog wat onwennig gestart. Xerxes leek af en toe gevaarlijk te worden door de snelle speelsters op de flanken. Door puik verdedigingswerk van onze kleine maar fijne backs en onze iets minder kleine maar fijne laatste vrouw was het gevaar echter snel geweken. Het was duidelijk dat hier de overwinning te grijpen was voor de Buffels, dus doelpunten maken was nodig! Doelpunten bleven echter lange tijd uit. Lora bijvoorbeeld had een prachtkans om de bal bij de tweede paal in de tikken, maar het lukte haar niet om bij de voorzet van links haar ‘buut’nkantje rechts’ ertegenaan te zetten. Na ruim een half uur gespeeld te hebben, vond Maud het wel welletjes. Hier had ze niet de halve nacht voor liggen rillen in haar duster! Toen er op een afstand van zo’n 25 meter een vrije trap werd gegeven, schatte ze de positie van de keepster perfect in en mikte de bal oogstrelend net onder de lat: 1-0! De keepster van Xerxes wist dat deze vrije trap indirect was, dus hielp even door de bal licht te toucheren. Dank daarvoor.

In de rust werd ons even wat spirit ingepraat door Nico alvorens we weer min of meer opgewarmd het veld op kwamen, een stuk eerder dan de Xerxessers. Die hadden bovendien van keepsters gewisseld. De wat kleinere keepster uit de eerste helft baalde blijkbaar van het feit dat zij op lengte gepasseerd was, want een wat langer persoon met een hoger kapsel had plaatsgenomen in het doel. Na het fluitsignaal duurde het echter niet al te lang of Kelly trok de stoute schoenen aan. Randje buitenspel, zoals alleen een echte spits kan, werd zij aangespeeld en draaide de bal knap langs de keeper het doel binnen! De 2-0 was een feit! Enkele wissels werden ingebracht, zoals Kylie, Nathalie en Natasja.

Toen leek het verweer van Xerxes echt gebroken. Op wat mislukte counters na gebeurde er niet veel aan de kant van de Rotterdammers. Totdat er door de IJzendijkse doelverdedigster de situatie ietwat verkeerd werd ingeschat…deze counter werd vanaf de rand van de 16 koelbloedig afgerond door de chagrijnige spits van Xerxes. Deze aansluitingstreffer paste echter totaal niet in het spelbeeld en de buffels lieten zich niet van de wijs brengen. Na een aanval van de blauw-witten werd een corner van Rosanne prachtig ingekopt door (de altijd kopsterke) Mak. Het bevroren publiek langs de lijn zal er warme gevoelens van gekregen hebben. Uiteindelijk werd de einduitslag bepaald door Lora. Na enkele grote kansen te hebben gemist besloot zij de lastigste kans dan maar te maken, en met een sliding scoorde ze 4-1. De vreugde barstte los bij ‘buut’nkantje rechts’, want ze was niet al te goedgemutst naar eigen zeggen. Gelukkig nog een mooie afsluiter dan!

Aan het eind van de wedstrijd leken de Xerxes-dames onderling nog wat mot te krijgen, met name de eenzame spits was zwaar gefrustreerd en reageerde dit af op haar medespeelsters. Voor de rest verliep de wedstrijd erg sportief en na wat blessuretijd werd er afgefloten. Een verdiende overwinning voor de Tiekedames, die hun positie in de middenmoot hebben gestabiliseerd. Na een oefenwedstrijd tegen Oostkapelle volgende week, volgt een belangrijke (carnavals)kraker tegen SteDoCo, die op gelijke hoogte staan, met één wedstrijd minder gespeeld.

Reporter: Marieje