Afin, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Jong PEC Zwolle VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, Hoofdklasse A

25 maart 2017 15:00

Jong, J. de

Het leek mooi weer op zaterdag 25 maart op het IJzendijkse sportpark vanuit de kantine maar langs de lijn bij het Twidde bleek er sprake van een uiterst koude wind die over het veld waaide. Na de eerste helft van het tweede te hebben bezichtigd (die goed bezig waren tegen Arnemuiden) trokken we richting kleedkamer.

Vandaag stond Pec Zwolle op de agenda. Een zeer lastige tegenstander waartegen we in de uitwedstrijd onze grootste nederlaag ooit mochten noteren in de geschiedenis van de Tieke dames. In Zwolle werd het 8-1. We waren dus meer dan gewaarschuwd voor de snelle en technische jonge meiden.

Na Guust z'n technische verhaal, wat standaard begint met: 'over tot de orde van de dag' konden we aan de warming-up beginnen. De in de uitwedstrijd gemaakte fouten zouden we nu niet opnieuw mogen maken! Waar we onder andere op moesten letten: ze zijn snel, eigenlijk allemaal.

Na de opwarming was het nog even wachten tot het twidde de overwinning binnen had gesleept. Vanwege een vervelende blessure van keepster Mariska liep deze wedstrijd wat uit. In de wandelgangen werd opnieuw gegrapt over het leeftijdsverschil tussen de teams. Zo zouden de meiden van PEC even oud zijn als de kinderen van Thea, Maud en Roos. Iets wat in theorie mogelijk zou zijn maar in de praktijk bij lange nog niet in de buurt komt (en dat houden we voorlopig zo).

Iedereen was dolblij met de aanstelling van de betreffende scheidsrechter, aangezien hij de vorige keer dat hij ons floot ongeveer 20 minuten te lang had laten doorspelen, en zo een overwinning tegen SSS weggegeven werd.

Afin, nieuwe ronde, nieuwe kansen. De 11 die het mochten proberen waren: Marloes, Mak, Lisa, Stephanie, Kylie, Thea, Maud, Bo, Karen, Carmen en Roos. Lora, Marjolein en Kelly namen plaats op de bank. William Aerssens was zo vriendelijk om de rol van grensrechter op zich te nemen aangezien Piet zich in de spreekwoordelijke lappenmand bevindt.

Al snel in de wedstrijd bleek dat PEC wat minder goed rond kon spelen op een ietwat hobbelig veld en met veel wind, dan op een kunstgrasveld. We probeerden de ruimtes tussen de linies klein te houden om zo weinig weg te geven. Toch stonden we wel weer regelmatig onder druk met vooral acties van behendige buitenspeelsters. We moesten proberen om alert te zijn bij de weinige kansen die we zouden krijgen. Carmen kreeg zo'n kans. Op een counter snelde ze langs haar tegenstander op links, kwam goed naar binnen maar wachtte iets te lang met schieten. Helaas geen doelpunt. Even later werd een handsbal randje 16 werd door de scheids jammer genoeg niet opgemerkt.

Ondanks dat we onder druk stonden kreeg PEC toch geen grote kansen. Vanachter werd het goed dichtgehouden en op het middenveld werd er gebuffeld om opkomende backs tegen te houden. Thea liep zich hierbij ook een ongeluk wat ze naar eigen zeggen geen hele wedstrijd vol kon houden. Dat komt waarschijnlijk toch door de ouderdom.

We gingen de rust in met een stand van 0-0.

Na rust begonnen we minder scherp dan de eerste helft. De bal vasthouden en rondspelen ging zo goed als niet en de druk van PEC bleef. Toch werden er in tegenstelling tot de uitwedstrijd geen uitgespeelde kansen gecreëerd.  Helaas was er dan toch dat ene moment van onoplettendheid en kon een spits van PEC een bal, gespeeld vanuit het middenveld, binnentikken net voordat verdediger en keepster erbij konden. Jammer, toch 0-1.

We gingen na de 0-1 wat meer risico's nemen. PEC liet zich wat verder terugzakken en kwam wat meer onder druk te staan. Kelly, Marjolein en Lora kwamen in loop van de tweede helft het veld in. Doordat wij wat eerder druk gingen zetten werden er toch een aantal mogelijkheden gecreëerd. Zo had Karen 2x de kans met een afstandsschot en kopte Marjolein naast bij een corner. In de laatste minuut werd een corner net voorlangs geschoten door Thea.

Ondanks dat we hard gewerkt hebben en goed georganiseerd verdedigd beloonden we onszelf niet met het pakken van een punt. Balen, want de nacompetitie komt zo wel heel erg dichtbij!

Komende zaterdag staat de uitwedstrijd tegen SSS op het programma. Hier hebben we thuis 2x tegen gelijkgespeeld (competitie en beker). Uit hebben we in de competitie nog nooit gewonnen, 1 april lijkt me een mooie dag om hier eens mee te starten. Dan kunnen we daarna met goede reden naar de Raayberg! Aaahn dek!