Voetballen in de Hoofdklasse hadden we nooit durven dromen

Be Quick'28 VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, Hoofdklasse A

12 november 2016 15:00

Schippers, M.

Op 12 november stond de thuiswedstrijd tegen Be Quick ’28 vrouwen 1 op het programma. De vrouwen uit Zwolle werden vriendelijk ontvangen door ons nieuwe spandoek.  Beide ploegen hebben de drie punten hard nodig, om wat relaxter de winterstop in te gaan. Het puntenverschil in de zaterdag Hoofdklasse is niet groot, waardoor je met drie punten toch een redelijke sprong naar boven kan maken.

De trainer benadrukte dit nogmaals in de voorbespreking, waardoor de volgende elf vol motivatie voor de drie punten het veld betraden:

Marloes, Marjolein de M., Bo, Maud, Lisa, Kylie, Karen, Carmen, Roos, Kelly en Thea.

Be Quick’28 begon sterk en fel aan de wedstrijd. Er was veel balbezit en er waren kleine mogelijkheden voor Be Quick’28 om de score te openen. Een scherpe voorzet van rechts werd door Maud weggehaald. Deze ging echter de verkeerde richting op, maar gelukkig stond Marloes op de juiste plek om de bal tegen te houden.

Het veld was zwaar en traag. Dit resulteerde in het feit dat we de bal minder snel van kant naar kant konden verleggen.

Na een kwartier kregen we meer controle over de wedstrijd. We konden de bal rond spelen en enkele combinaties naar voren maken. Onze spits Thea kon de bal meenemen, na een goede pass van Lisa door de verdediging van Be Quick’28. Ze ging alleen op doel af en wist na het kiezen van een hoek, het net te raken.

Het antwoord van de Zwolse dames liet helaas niet lang op zich wachten. De spits werd door een steekpass weggestuurd op de rechtsbuiten positie. De aanvoerster van  Be Quick’28 wist na een mooie voorzet de bal in de rechter onder hoek te koppen, 1-1.

We probeerden niet te veel in te zakken en terug in ons eigen spel te komen. Dit was echter niet makkelijk door de hoge druk van Be Quick’28. We gaven weinig kansen weg en werden enkele keren gevaarlijk met lange ballen. Er lag veel ruimte achter de verdediging waar we van konden profiteren.

Dit resulteerde in de 25e minuut dan ook in een 2-1 voorsprong voor IJzendijke. Eén van de speelsters van IJzendijke stond buitenspel, er werd alleen niet gevlagd omdat zij geen enkele beweging maakte om naar de bal toe te gaan. De Zwolse verdediging van Be Quick’28 dacht echter dat het buitenspel was en reageerde niet op de bal. Carmen stond echter niet buitenspel en rende net als de keepster van de tegenpartij naar de bal toe. Carmen was net iets eerder bij de bal, waardoor ze de bal naast de keepster kon tikken en zo richting het lege doel kon lopen.

Kort hierna weer een lange bal vanuit de verdediging, deze komt bij Thea aan. Zij geeft een voorzet welke door de verdediging van Zwolle niet goed wordt verwerkt en de bal in de voeten van een Zeeuwse aanvalster speelt. Ook deze kans wordt niet onbenut gelaten door Kelly, wat ervoor zorgt dat IJzendijke met een 3-1 voorsprong de rust in gaat.

Na rust zakten we volledig in. 80% van het balbezit was voor de Zwolse dames, die opzoek gingen naar een gaatje om de aanvallers in stelling te brengen. IJzendijke wist de ruimtes klein te houden, waardoor het bijna onmogelijk was voor Be Quick’28 om hier voetballend doorheen te komen. Zelfs nadat Be Quick’28 de opstelling wist te veranderen in een 3-4-3 formatie, kwam er geen extra ruimte. Er kwam wel ruimte voor de spitsen van IJzendijke, die nog enkele kansen kregen om de wedstrijd definitief te beslissen. Grote kansen werden echter gemist, waardoor het nog spannend werd toen Be Quick’28 in 85e minuut de 3-2 wist te scoren. De laatste vijf minuten wist IJzendijke deze stand vol te houden, waardoor we eindelijk weer eens de drie punten hadden. Na enkele wedstrijden waar we toch onterecht met 1 of 0 punten uit het duel kwamen, is dit wel eens een lekker gevoel en goed voor het zelfvertrouwen.

Voor een leuk sfeerbeeld van na de wedstrijd verwijs ik u door naar:

Zaak is nu om de hoofden de goede richting op te houden en de volgende wedstrijd weer net zo hard te vechten voor de punten. Ter Leede Vrouwen 2 staat als volgende tegenstander op het programma. Wederom een belangrijke wedstrijd.