DE Zeeuwse Derby: Smerdiek Da1 – IJzendijke Da1

Smerdiek VR1

5 september 2015 15:15

Houdé, R.

Vorige week werd in de beker groots gestunt. In Eindhoven werd topklasser FC Eindhoven met 1-3 verslagen. Door slim positiespel en op inzet en karakter werd vorige week de volgende ronde in de beker behaald. Dit succes wilden de Tieke dames voortzetten in de eerste competitiewedstrijd.

De wedstrijd die deze zaterdag op het programma stond zou er naar verwachting heel anders uit komen te zien. Smerdiek uit, altijd lastig. Een stugge ploeg die relatief makkelijk scoort. Van onderschatting was in ieder geval geen sprake!

Tussen enkele flinke hoosbuien door werd deze keer met auto's het sportpark in Sint-Maartensdijk bereikt.

Nouk, die haar portemonnee vergat, broodjes bestelde en deze vervolgens op de bar liet liggen was

als vanouds in opperste concentratie.

Na het technische verhaal van succestrainer Guust gingen de volgende 11 het veld op:

Liza, Stephanie, Kelly, Kylie, Bo, Lisa, Annelien, Carmen, Marjolein de M, Thea en Roos.

De bank was goed gevuld met: Dewi, Marjolein van I, Maud V en Nouk.

Al snel bleek dat de Tieke dames regelmatig in balbezit waren en dus het spel moesten maken. Hier werd slordig mee omgegaan. Passes waren onnauwkeurig en er werd niet rondgespeeld zoals we zouden moeten doen.
Toch wist Carmen al na een aantal minuten een mooie actie op links op de zetten. Nadat ze haar tegenstander uitspeelde haalde ze uit voor een verwoestend schot uit de tweede lijn. De bal raakte net de lat. Thea was slim meegelopen en kon de terugkomende bal gemakkelijk binnenkoppen. 0-1! Vroeg op voorsprong, dat zag er goed uit! Helaas duurde deze vreugde niet lang. Binnen 5 minuten was de stand weer gelijk. Na een scherpe steekpass en verkeerd verdedigen aan IJzendijkse kant, aarzelde een aanvalster van Smerdiek niet en schoot de 1-1 onhoudbaar binnen.

Kort daarna werd een zelfde soort aanval opnieuw opgezet door Smerdiek. Een opkomende back had een grote kans om de bal achter keepster Liza te schuiven maar gelukkig voor IJzendijke schoot ze over. We waren gewaarschuwd!

Toch werden regelmatig via de zijkanten aanvallen opgezet. Op het middenveld lag veel ruimte. Na aanspelen van Thea op links twijfelde ze niet en schoot de bal hard over de keepster heen. 1-2! Direct na het scoren wees Thea de scheids erop dat de bal veel te zacht was. Anders was het doelpunt vast nóg mooier geweest ;) .

Nu we opnieuw een voorsprong in handen hadden moesten we rustiger gaan voetballen en de wedstrijd gaan controleren. Duels werden echter niet fel genoeg aangegaan en tot uitgespeelde kansen kwamen we niet. Smerdiek wist hiervan opnieuw te profiteren door een bijna identiek doelpunt te scoren als het eerste, 2-2. Voor de neutrale toeschouwer een spannende wedstrijd maar van onze kant erg slordig.

In de rust werd Stephanie gewisseld voor Maud V.

We begonnen goed aan de tweede helft. We durfden te voetballen en de bal werd rondgespeeld. Er werd niet meer continu gekozen voor de lange bal. Na een kwartiertje te hebben gespeeld in de tweede helft werd op een mooie steekbal van Annelien Kelly alleen voor de keeper gezet. Kelly aarzelde geen moment en schoot de 2-3 binnen. Nu moesten we deze voorsprong toch niet voor een derde keer uit handen geven!

Nouk kwam erin voor Kylie en niet veel later werd Carmen gewisseld voor Dewi.

Aangezien de tijd begon te dringen voor Smerdiek, schoven ze een speler door. Hierdoor kwam er meer druk op de IJzendijkse verdediging maar kwam er ook vooral veel ruimte voor de counter aan onze kant. Een voorzet op maat van Annelien op Thea werd over gekopt. Een grote mogelijkheid voor Kelly werd niet benut, en ook Dewi slaagde er niet in om de bal tussen de palen te krijgen.

Doordat de 2-4 maar niet gescoord werd, viel er voor Smerdiek nog wat te halen wanneer ze het net nog eens zouden wisten te vinden. Hierdoor was het laatste kwartier erg chaotisch. Er werd opnieuw niet slim gespeeld. De bal werd niet in de ploeg gehouden en er werd meegegaan in het gehaaste spel van de tegenstander. Toch werden er in de tweede helft geen grote kansen weggegeven. Uiteindelijk bleef het bij de stand van 2-3 en konden de Tieke dames opgelucht ademhalen.

Het belangrijkste is dat de eerste punten van het seizoen binnen zijn!

Nadat de föhn overuren had gemaakt, oogpotloden, mascara's en foundations niet te zuinig werden gebruikt en de hakken uit de tas waren gehaald konden we ons verplaatsen richting de Raayberg te Bergen op Zoom. Daar aangekomen bleken er maar weinig teams een welverdiende overwinning te hebben behaald, want naast de dames van Zaamslag waren en geen andere teams aanwezig. Dit mocht de pret niet drukken. Na veel dansjes, shotjes van Johan, een nieuwe surf-dans, een nieuwe variant op de polonaise en het jonassen van Marjolein vI als verwelkoming in het gezelligste team ooit, konden we huiswaarts. We waren nét niet voor het donker thuis.

Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen de Zwervers op het programma. In deze wedstrijd hebben we nog wat goed te maken vanwege ons onverwerkte trauma van 3 jaar terug (het mislopen van het kampioenschap in de tweede klas). Dit belooft opnieuw een spannende wedstrijd te worden!

Reporter: Roos

Ik geef de pen aan: Stephanie