Luctor et Emergo!

Smerdiek VR1

16 april 2016 14:30

Marinissen, J.

De spreuk onder ons Provinciewapen is in deze periode voor beide ploegen van toepassing in de Zeeuwse derby.

Smerdiek heeft elk punt hard nodig om uit de nacompetitiezone te raken.

IJzendijke moet het gelijkspel en nederlaag in de toppers tegen Stedoco en Sporting '70 weer te boven zien te komen.

Vorige week leden we een terechte, maar zure 3-5 nederlaag na een voorsprong van 3-1.

Samen met de Tholense dames zijn we 1 van de weinigen in de 1e klasse A die niet de luxe hebben over een kunstgrasveld te beschikken, maar wel gewend zijn aan de charmes van de Zeeuwse klei.

De volgende 11 mochten het lastig bespeelbare veld op:

Liza, Stephanie, Bo, Maud K, Lisa, Kylie, Roos, Mak, Carmen, Kelly en T(hea)

Lora heeft na 5 maanden haar ski's weer voor voetbalpatta's ingeruild en nam plaats op de bank naast Dewi.

Annelien was ziek waardoor zij deze confrontatie helaas verstek moest laten gaan.

Na een moeizaam eerste kwartier herpakten we ons enigszins door via een aanval over de rechterflank de openingstreffer te maken.

Kylie kapte haar tegenstander uit en gaf de bal goed voor. Carmen haar inzet bij de 2e paal werd gekeerd, maar Thea stond klaar voor de rebound. 1-0

Eerste helft verliep verder behoorlijk slecht. Onrustig, te veel lange bal, verkeerde keuzes, slechte passes.

Kleine spaarzame kansen aan beide kanten. Roos raakte de paal, aan de andere kant kopte Stephanie de bal van de lijn via de lat na een corner van Smerdiek.

Even later was het toch raak voor de blauw/zwarten. Vanaf ongeveer 35 meter een hard schot precies onder de lat.

Grootste mineur was echter het uitvallen van Kylie na een ongelukkige val. Veel pijn aan sleutelbeen/schouder wat later in het ziekenhuis een sleutelbeenbreuk bleek te zijn. Maandag wordt zij geopereerd en hopen op een spoedig herstel!

In de rust niet een gezellig bakje thee, maar ontevreden gezichten. 2e helft moest aanzienlijk beter. Meer durven en via de flanken voetballen.

We gingen op zoek naar de voorsprong maar het waren wederom de bezoekers die beter uit de startblokken kwamen.

Een diepe bal tussen spits en keepster, waarbij Liza in eerste instantie de bal nog wist tegen te houden. In 2e instantie nam de spits de bal met de hand mee schoot de bal in de touwen. Helaas niet gezien door de scheidsrechter. Van onze kant weer een typisch gevalletje "slecht uit de kleedkamer komen".

Met deze onterechte achterstand gingen wij op zoek naar de gelijkmaker. Er werd beter gevoetbald dan voor rust en er werden goede kansen gecreëerd.

Maud kopte van dichtbij hard over na een prima corner van Kelly.

Rond de 60e minuut kwamen wij dan toch verdiend langszij. Mak speelde net buiten de 16 Thea in en de topscorer kaatste met haar chocoladebeen de bal meteen weer goed in de loop terug binnen de 16 naar Mak en wist de bal naast de keeper tegen de touwen te brengen. T moet niet gekker worden!

Het mooiste doelpunt van de middag kwam op naam van Carmen. Na een goede actie van links naar t centrum, haalde ze van afstand fraai uit.

We waren vastberaden de 3 punten op Zeeuws-Vlaamse bodem te houden en vochten tot de laatste minuut.

Hierbij mocht Lora de laatste 10 minuten haar steentje bijdragen en de back plaats van Stephanie overnemen.

Met nog wat blessuretijd te gaan kwam de bal via een ingooi bij de lepe spits van Smerdiek terecht. Na een moment van onachtzaamheid was ze los van haar tegenstander en draaide aan de achterlijn het strafschopgebied in. Bo stak haar been uit en een terechte penalty was onvermijdelijk.

De moed zakte bij ieder in de schoenen. De maker van de 2-1 had wonderbaarlijk de pech dat de bal van 11 meter op de paal belande.

Na een zinderende slotfase bleven de punten in IJzendijke. Enig fortuin, maar verdiend.

Een derde helft met een paar pintjes, een banaan en een witte plastic zak leverde logischerwijs nog een fraaie Cristina Ronaldo in onderbroek-overwinningsfoto op.

De foto mocht ik helaas niet bijvoegen.

Volgende week na 3 thuiswedstrijden de laatste uitwedstrijd van de competitie op het programma. In Zeist gaan we op bezoek bij Saestum Dames 2 die zullen vechten om nacompetitie te ontlopen!

Reporter: mak

De pen gaat naar Dewi die een pluim verdiende met haar puike invalbeurt!