De Zeeuwse Derby!

Oostkapelle VR1

13 december 2014 12:00

Duvekot, J.

De laatste wedstrijd van kalenderjaar 2014 betrof de Zeeuwse derby in Oostkapelle.
Voor een aantal ouderen onder ons (ook wel Emmaus genaamd) een bekend terrein met 1 of meerdere seizoenen daar gespeeld te hebben.
Een viertal volgeladen auto's reed op het vroege tijdstip van 9:45 richting gemeente Veere.
De rode lantaarndrager had een lastige start van het seizoen, maar had de laatste weken goede resultaten geboekt. Onderschatting was uit den boze.
De volgende 11 mochten ervoor zorgen dat er 3 punten mee naar de goede kant van het water zouden gaan; Liza, Carmen C, Maud K, Marjolein, Lisa, Kylie, Bo, Carmen F, Dafne, Thea en Kelly.
Oud Oostkapelle speelster Annelien moest helaas op de bank plaatsnemen naast Stephanie en Nouk.

Een scherpe start aan de wedstrijd leverde wat kleine kansjes op. Thea besloot niet lang te wachten met de 0-1 en plaatste een boogballetje over de keepster met rechts vanaf rand 16. Even later was Thea aangever bij de 0-2. Onze oudste hield het overzicht, zag Carmen F. er beter voor staan en gaf de bal breed. Carmen maakte 1 op 1 met de goalie geen fout.
Allen uitermate blij met een marge van 2 doelpunten mochten we aan de thee.
We hadden de controle, Oostkapelle kon niet gevaarlijk worden en er werd met momenten prima gevoetbald.

Na rust werden er een aantal mooie aanvallen opgezet wat de teller al vrij snel op 3 zette. Vanaf bijna bij de cornervlag besloot Thea de bal over de keepster bij de 2e paal in het net te leggen.
Een voorzet of niet, haar uitleg was duidelijk; "er stond niemand voor doel", aldus Thea. We houden het maar op een mislukte voorzet :P
Thea had haar oude club nog niet genoeg zeer gedaan. Na een op maat gegeven voorzet van Bo prikte ze met binnenkantje links het leer kruislings binnen.
Kylie en Dafne mochten plaats maken voor Nouk en Annelien. Zo kon laatstgenoemde zich toch nog in blauw/wit tenue tonen!
Laatste wapenfeit kwam voort uit een corner van Kelly. Bij de eerste paal kon Marjolein inlopen en ongehinderd de bal op haar slof nemen.
0-5 en de leidsman floot voor het eind van deze derby die geen moment spannend is geweest.
De derde helft was dat wel. Er stond een bbq bij Cadsandria op het programma gevolgd door een quiz en enige drankjes.

De opdracht was dat mensen boven de 22 jaar als ukkies verkleed moesten en onder de 22 jaar als oudjes/Emmaus. Zelfs Frans Haakte niet af en liep nog een polonaise mee.

Sommigen zaten wel erg goed  in hun rol. Bang voor hun kunstheup, kunstgebit of het missen van de bingo, bleven zij kalm aan tafel zitten. Kijkend hoe de jeugd van tegenwoordig zich gedraagt. Uiteraard in tegenstelling tot de huidige jeugd, voorbeeldig!

Enerverende avond waar van alles aan bod kwam. Een prachtige quiz bij de warme kachel van de familie Groosman, geweldige outfits van stokoude tot baby, diepzinnig gedicht voorgedragen, kersvers bestuurslid Maud op verschillende manieren gezien, oude tijden herleefden bij de muziekronde, estafette vreetwedstrijd enzovoorts. Typisch geval van: “je had er bij moeten zijn!”

Een mooie afsluiting van de eerste competitiehelft met een 5e plaats op de ranglijst. Aardig voor een promovendus, maar het scheelt maar 6 punten met de nr. 10. Die plaats heeft nacompetitie tot gevolg dus we hebben nog de nodige punten nodig om boven die plek te eindigen.

24 januari staat de eerstvolgende competitiewestrijd thuis tegen koploper Jong Ado Den Haag op het programma.